Cupcakes recept :)

Dom jag gjorde till min födelsedag där var så pass poppis och det är några som frågat om receptet så jag tänkte skriva ner det här.  :)
Snällt va?

3 ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 kryddmått salt
4-5 msk Baileys
1 påse Dumle

Frosting:
200 g Philadelphiaost
5 dl florsocker (om inte, rejält mycket mer när man tillsätter Baileys)
1-2 msk Baileys (prova dig fram)

Vispa ägg och socker luftigt. Smält smöret och häll i mjölken i det varma smöret. Häll det över äggen och sockret. Blanda i mjöl, bakpulver och salt. Häll ner likören.

Använd en muffinsform och sätt muffinsformar i, det gör att cupcaksen  blir höga och inte flyter ut så mycket.

Släng ner en dumle i varje form innan du sätter in dom i ugnen.

Grädda i 175°C i ca 20 min tills de ser lätt gyllenbruna ut. Låt dom svalna innan du dekorerar dom, annars riskerar du att dekorationen flyter iväg ;)

Bred på forstingen. Frostingen ska vara som mjukt smör i konsistensen. Absolut inte rinnigt!! Sätt i mer florsocker om det behövs. Här måste du själv känna av så att det blir lagomt. Likören späder ju flrosockret rätt rejält. Dekorera med vad du känner för. Du kan ha i lite karamellfärg som jag hade, eller köra det naturellt.
Såg någon som hade dekorerat dessa med jordgubbar och choklad pluttar. Det såg gott ut :)
Ska prova det nästa gång.

Kommentarer
Postat av: Lizaloop

hmm får väl prova efter gi dieten..haha!

2008-09-09 @ 13:09:46
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Sara

Tack det var efterlängtat!

Ska provbaka en gång sen välja rätt tillfälle att servera dom på ;9

P&K

2008-09-26 @ 19:59:12
URL: http://saraskara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0