Getskalleberget

Altså, jag måste skriva ett inlägg till idag.
detta är lite creepy.
Alla uppifrån där Fredrik kommer ifrån pratar om getskalleberget och att jag "borde åka dit"
men jag vågar fan inte..

På Getskalleberget finns det en lappgrav och runt graven står det fyra träd. Det sägs att om någon är där och stör så kommer det att hända otrevliga saker med den personen. Exempelvis så har folk som kört över berget känt ett motstånd när de passerat graven och sedan upptäckt en man med huvudet under armen i baksätet.


En annan gång när en lastbilschaufför körde över berget så upptäckte han en stor stock liggandes över vägen. Han stannade av lastbilen och klev ut ur hytten för att se om han eventuellt kunde försöka flytta på stocken. Väl ute så kunde han inte hitta någon stock. Inte ett spår av någon stock fanns.


Det var en dag då en kvinna skulle cykla över berget för att hälsa på en av hennes vänner. Innan berget så var det en stark vind men väl uppe på berget så var det alldeles vindstilla. Nere från berget igen började det blåsa igen.


En mycket hemsk olycka som har inträffat på berget var när en man och hans son körde traktor över berget. Av någon anledning så ramlade sonen ut ur traktorn, fadern hann inte stanna och sonen kunde inte räddas.



Jag kan ju inte säga att jag blint o dumt tror på allt sånt, men historier kommer från någosntans från början.
Även om dessa kanske mest är fantasi och "sagor"   men NÅGONSTANS kommer allt ifrån. Det är den biten som skrämmer mej.

Infon om det här stället är heller inte så trevlig egentligen.
Inte om man har dom små historierna i bakhuvudet.
Det finns träd där som nästan inte finns någon annan stans, dom har dessutom "ovanliga former"   - nice
Blommor som är ovanliga och sällsynta.
Inget djurliv   -  whoot?, why?
Ingen som sköter om naturen där alls och dom kallar det för "genetiskt intressant"   !?!? - mmmh, låter ju.... trevligt.

Vegetation
Inom området finns ett genetiskt intressant granbestånd, med flera ovanligt formade granar, bl.a. flera storvuxna och mycket utpräglade sk ormgranar.

Mellan vägen och järnvägen i detta område finns också en av kommunens tre kända växtplatser för den sällsynta orkidén norna.Gustav Fridner har angivit en nornalokal ca 250 m norr om kilometerpåk 4 på dåvarande "materialvägen" på bägge sidor om vägen. Läget för denna lokal är något osäker, men troligen avses samma område som ovan, kring Getskallbergets södra del. Eftersom lokaluppgifterna skiljer sig något mellan olika uppgiftslämnare, är det dock angeläget att växten eftersöks på fler platser i området norr och väster om Hällnäs.


Djurliv

-

Påverkan/ingrepp
Skogen inom området är tämligen konventionellt påverkad av skogsskötsel.

Naturvärdesbedömning
Beståndet med ormgranar är ovanligt och besöks flitigt av skogsintresserade. Förekomsten av norna ger området ett mycket högt botaniskt värde.

Rekommendationer
Skogsskötseln i området bör bedrivas med stor försiktighet. Ormgranarna och andra avvikande träd bör undantas avverkning. På växtlokalen för norna och invid likartade skogstyper på Getskallberget bör storskaliga skogsskötselingrepp undvikas.

Övrigt
Växtlokalen för norna bör utredas närmare


Well, isnt it nice. Sannorlikheten att jag besöker den här platsen ökade inte direkt.
Jag tycker det mesta som står där är ganska... obehagligt. 
här har ni en bild på stället oxå. 

 


Kommentarer
Postat av: Lizaloop

Getskallemannen som är så trevlig ;)

Om man åker från mig till zikkans stuga så åker man förbi där...!

Många historier har man hört, men jag har itne sett något, men jag vet ju att du kanske gör det!

OM du åker, såföljer jag gärna med!!

2008-07-29 @ 10:23:44
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: anders

Den där bilden föreställer INTE getskallberget!!

2008-10-13 @ 01:47:11
Postat av: Monkan

Nej jag vet, fick reda på det rätt snabbt.

den här bilden låg på en info sida on stället, o jag orkade inte byta ut den

men tack för titten på min blogg.

2008-10-13 @ 22:11:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0